کشف مربوط به پیش دیابت، گامی به سمت پزشکی دقیق

21 نوامبر 2017 – دانشمندان توانستند با شناسایی سه مولکول، تشخیص زودهنگام پیش دیابت را برای پزشکان آسانتر کرده و امکان بیشتری را برای درمان فردگرایانه فراهم کنند.

این سه امضای مولکولی به طور دقیق نشان دهنده مقاومت به انسولین یا پیش دیابت هستند که پیش بینی کننده دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک می باشد.

محققان مرکز چارلز پرکینز در دانشگاه سیدنی با کمک ترکیبی از تکنولوژی یادگیری ماشین وomics ( تجزیه و تحلیل تفاوتهای ژنتیکی) به بررسی انواع مولکول هایی که سلول های یک موجود زنده(در اینجا موش) را تشکیل می دهند، پرداختند.

سپس این اطلاعات برای طبقه بندی موش ها بر اساس نوع غذایی که می خوردند، منشأ ژنتیکی آنها و حساسیت انسولین در سراسر بدن مورد استفاده قرار گرفت.

ترکیب این سه مولکول به نام  C22: 1-CoA، C2-کارنیتین و  C16-ceramide، پیش بینی پیش دیابت را در مقایسه با استفاده از هر یک به تنهایی بطور قابل توجهی بهبود می بخشد.محققان امیدوارند که این یافته ها بتواند راه را برای اکتشافات آینده در رابطه با سایرعوامل موثر بر پیش دیابت هموار کند.

پروفسور دیوید جیمز نویسنده ی ارشد این مقاله می گوید: هنگامی که بتوانیم مولکول ها و عوامل دیگری را که به تشخیص پیش دیابت کمک می کنند، شناسایی کنیم، می توانیم درمان ها را با نیازهای خاص بیماران مطابقت دهیم و درمانهای فردی تری را تجویز نماییم.

این مطالعه نشان دهنده ی قدرت ترکیب فن آوری ها برای حل برخی از بزرگترین مشکلات جهانی است. گام بعدی این است که بیشتر از این تکنولوژی ها برای کشف مجموعه ای از مسیرها و عوامل موثر بر پیش دیابت - که شامل ژنتیک، محیط زیست و احتمالاتأثیرات اپی ژنتیکی است- در سطح یک جمعیت استفاده کنیم.

پرفسور جیمز و همکارانش اضافه کردند که در حالیکه ابتلا به پیش دیابت پیچیده است، توانایی تجزیه و تحلیل همزمان داده ها برای واریانس های مختلف می تواند با شناسایی حساسیت به انسولین در سراسر بدن، پیش بینی پیش دیابت را امکان پذیر کند.

این یافته ها در مجله Biological Chemistry منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2017/nov/prediabetes-discovery-could-improve-detection-and-personalised-treatment-96722386.html